מערכות גילוי אש - מאז ועד היום

old fire alarm

מערכות גילוי אש נחשבו מאז ומתמיד למערכות ההגנה החשובות ביותר בכל ארגון או מוסד עסקי. הן סיפקו אפשרות להזהיר מפני התפתחות של דליקות שונות וייצרו מעטפת הגנה אפקטיבית מפני שריפות. במאמר הבא נסקור את ההתפתחות של מערכות גילוי האש לאורך ההיסטוריה.

מערכת גילוי האש הראשונה

מערכת גילוי האש הראשונה מיוחסת לפרנסיס רובינס אופטון. מערכת זו הייתה פרימיטיבית למדי והתבססה על שיתוף הפעולה שלו עם אחד הממציאים הגדולים של התקופה, תומאס אדיסון. למערכת, אשר פותחה בשנת 1980, לא היו את המאפיינים של המערכות המודרניות או את המראה שלהם, אולם היא שינתה את הקונספט שבו התייחסו אל גילוי אש, וסיפקה את הפלטפורמה למערכות ההתרעה שקמו שנים לאחר מכן.

מערכות גילוי אש בתחילת המאה ה – 20

הפריצה הגדולה בתחום מערכות גילוי האש מיוחסת לוולטר ג'אגר, פיזיקאי שוויצרי אשר ניסה לבנות את גלאי העשן המודרני הראשון. גלאי העשן שלו נוצר לאחר מספר רב של ניסויים והתבסס על העובדה שהמפגש בין גז רעיל לחמצן האוויר, יאפשר יצירה של שדה אלקטרו מגנטי. להפתעתו, דווקא עשן הסיגריה שלו היה הגז שהוא חיפש כל העת. בשנת 1939 המשיך שוויצרי נוסף בשם הרנסט מיילי את דרכו וחיבר את גלאי העשן אל אזעקה.

מערכות גילוי אש מסחריות ראשונות

בשנת 1951 נמכרו גלאי העשן הראשונים אל השוק המוסדי והופצו בקרב מפעלים וארגונים עסקיים. מכיוון שהם נחשבו ליקרים במיוחד וגדולים הרבה יותר מגלאי העשן המוכרים לנו, הם לא זכו להצלחה גדולה בשנים הראשונות. גלאי העשן הופעלו בעזרת סוללה של 9 וולט ועלותם עמדה על כ-125 דולרים ליחידה. רק בשנות השבעים הפכו הגלאים לקלים וזולים יותר ולכן גם הופצו בהצלחה למגזר הביתי.

מערכות גילוי אש בשנות השמונים והתשעים

בזכות מגוון של התפתחויות טכנולוגיות אשר אפשרו לגלאים השונים להיות יעילים יותר מבחינה אנרגטית, הופצו בשנות השמונים גלאים אשר מבוססים על בטריות AAA. גלאים אלו היו קטנים יותר והגיעו באריזות פלסטיק קטנות אשר היו מוצמדות למרכז התקרה בכל חדר. בשנות התשעים של המאה הקודמת, הוכנסו לשימוש בטריות הליתיום ואפשרו לגלאים להיות עמידים לתקופות ארוכות.

מערכות גילוי האש המודרניות

גלאי העשן של העידן הנוכחי הינם מתקדמים ודקורטיביים יותר מקודמיהם. גלאים אלו רגישים יותר ואוטונומיים מאי פעם, כך שהם משתלבים באופן אינטגרלי בשורה של מערכות ומספקים אוטומטיזציה מלאה. הגלאים המודרניים מתחברים גם למוקדים אנושיים ולספרינקלרים החכמים ומאפשרים לזהות כל דליקה באופן מהיר ולהיות חלק משמעותי בכיבוי שלה

20 בדצמבר 2017 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button