מהן תקנות כיבוי האש הנדרשות לעסקים?

ספרינקלר

הקמת עסק זהו תהליך הדורש עמידה בתקנות וסטנדרטים של מספר גורמים ממשלתיים ומקומיים. החשיבות של התקנות האלה נעוצה בעובדה שהן נועדו לוודא שהבניין המיועד לשימוש של הציבור הרחב יהיה מספיק בטיחותי. מבנים שלא עומדים בתקנות עשויים להיות קודם כל מסוכנים במקרה של התלקחות כשאנשים נמצאים בפנים.
לדוגמא, מקרה מצער מ-2012, כאשר בספא בהרצליה פרצה שריפה שהביאה למותו של אדם אחד ולנפגעים רבים. בדיעבד הסתבר שלמקום לא היה רישיון עסק משום שאינו עמד בתנאי כבאות אש. מקרה זה נבדק מאוחר יותר בבית המשפט. דוגמא זו מאפשרת להבין, שתקנות כיבוי אש אינן הליך בירוקרטי שמטרתו להקשות על חיי בעל העסק המתחיל, אלא יש כאן חשיבות לשמירה על חיי אדם.

מרכיבים של התקנות

על מנת לקבל אישור כבאות, יש להגיש לרשות תכנית של מבנה העסק העתידי שבה צריכים להיות מצוינים:

  • מיקומים של לוחות חשמל.
  • ציוד כיבוי אש (מערכת זיהוי או למשל התקנת ספרינקלרים).
  • מערכות של יציאות חירום לפינוי מהיר במקרי של שריפה.
  • מערכת גז פחממני מעובה הנחשבת לבטיחותית ביותר עבור התמודדות עם שריפה.
  • גלאי עשן.
  • מערכות כיבוי באמצעות מים (התכנית נדרשת לכלול מידע לגבי קוטר הצנרות).
  • תיאור סוגי חומרי בניה.
  • פתחי וונטילציה ופרטי מערכות אוורור ומיזוג.
  • מידע כללי: מטרות העסק, פעילותו העתידית, אלו אנשים ימצאו במבנה (עובדים ולקוחות), מה הם שעות העבודה ופרטים כלליים על הבעלים.

מי מחליט?

על מנת לקבל את האישור לפתיחת העסק (ברישוי העסקים), מלבד הגשת התכנית שתוארה לעיל, יש לעבור גם ביקורת של בכירים משירות הכבאות. הנציגים מסיירים במקום, בודקים את הפרטים ביחס לתוכנית שהוגשה, ומורים על תוספות במידת הצורך. בין ההוראות שיכולות להינתן לאחר ביקורת זו: הצורך להרחיב את היציאות, על מנת למנוע התקהלות של אנשים במקרה חירום או למשל התקנת ספרינקלרים נוספים על הקיימים. בדיקה חשובה מאוד היא בדיקה של חומרי הגלם הנמצאים במקום. פעמים רבות הגורמים לשריפה הינם מיקום לא נכון של חומרים דליקים. מומחים מטעם שירותי כבאות יכולים למנוע מצבים כאלה בזכות הניסיון והיכולת שלהם לזהות סיכונים אפשריים.

איך מתכננים את העסק בצורה בטיחותית?

בעל עסק המעוניין לקבל אישור מהיר של הרשויות לפתיחת העסק וגם לוודא שהפעילות שלו לא תסכן אף אחד בשום מצב – מומלץ לפנות לחברה פרטית המספקת שירותי בדיקה ושיפור של תנאי הבטיחות במקומות ציבוריים. בנוסף, מדובר בנושא חשוב שדורש תחזוקה שוטפת: המטפים, הספרינקלרים ושאר מערכות כיבוי האש עוברים בדיקה שנתית, על מנת שלא ייווצר מצב שבו אחת מהן לא תפעל כראוי בשעת הצורך.
הכנה מוקפדת לקראת ביקורת של שרות הכבאות בבית עסק חדשה מאפשרת לקצר תהליכי רישוי וגם למנוע אובדן בנפש בעת מצבי חירום.

24 בפברואר 2016 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button