כמה טיפים למניעת שריפה במטבח

מטבח הוא אחד האזורים החשובים ביותר בבית, אם לא החשוב מכולם. הבעיה היא שהוא גם אזור מסוכן בכל קנה מידה. פוטנציאל הסכנה לשריפה במטבח גדול פי כמה ביחס לחללים אחרים בבית: ככה זה כשיש שילוב בין אש, עשן, מים, מוצרי חשמל ולרוב גם עץ. מה שחשוב להדגיש הוא שיש בנמצא לא מעט דרכים באמצעותן ניתן להקטין בעשרות מונים את הסבירות לשריפה בבית, כמו גם להתמודד איתן כאשר הן מתחילות להתפרץ.

מערכות כיבוי וגילוי אש

המפתח העיקרי להתמודדות עם שריפות במטבח הוא התקנה של מערכות ייעודיות לגילוי או לכיבוי אש. המערכות הראשונות לוקחות על עצמן את המשימה של גילוי התפרצותה של השריפה, מה שיעשה אחד משני דברים: יספק התראה לגורמים הרלוונטיים, או לחילופין יפעיל את מערכות כיבוי האש אשר הופעלו מראש: הדוגמא המובהקת לכך היא ספרינקלרים (מתזים), המופעלים בצורה אוטומטית עם גילוי של הסימנים הראשונים של השריפה. גם מטפים, המופעלים על ידי האדם בצורה ידנית, ראוי שימצאו בכל בית, כאשר מיקום נגיש ביחס למטבח יכול אף הוא להיות מועיל.

נקודה מרכזית נוספת היא שהאמצעים השונים צריכים להיות ייעודיים עבור המטבח. אם לוקחים בתור דוגמה את המנדפים, הרי שחומר הכיבוי שבהם נוטה להיות לרוב פוטסיום פוספט – זהו חומר אשר מכבה שריפות שנגרמו עקב שומני הבישול (כפי שנרמז מעלה, זוהי אחת הסיבות המרכזיות לשריפות בבית). בנוסף לכך, חשוב לוודא את תקינותן של המערכות ולהזמין גורמים מקצועיים לבצע בדיקות תקופתיות.

תכנון נכון של המטבח

דרך נוספת באמצעותה ניתן להקטין את הסבירות לאסונות של ממש – ועקב כך גם להציל חיים – נוגעת לשלבים הראשונים של תכנון המטבח. זה מתחיל עם האזורים בהם בוחרים למקם את הרכיבים השונים המרכיבים את המטבח, לרבות הארונות או רהיטי החשמל. המלצה מועילה, בהקשר הזה, היא להרחיק ככל האפשר את ארונות המטבח מאזור הכיריים, ובוודאי שלא מקסם אותם מעליהם.

כאשר יוצאים לדרך ומתחילים להשתמש במטבח הלכה למעשה, חשוב להיות עם האצבע על הדופק משך כל העת ולנקוט באמצעי הזהירות בכל רגע נתון. אחרי הכול, אחוז ניכר מבין השריפות המתרחשות במטבח מקורן ברשלנות או בחוסר תשומת לב.

אז אל תחסכו בכל הנוגע לכיבוי אש – לא בבית ובוודאי שגם לא במטבח.

28 באוקטובר 2015 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button