כל מה שרציתם לדעת על מערכות לשחרור עשן טבעי

שריפה שפורצת במבנה יכולה בקלות להביא לאסון שכולל פגיעה רבה בנפש. בניגוד לסברה רווחת, גורמי סיכון מרכזיים כתוצאה משריפה אינם רק הלהבות עצמן כי אם ההצטברות של עשן וגזים רעילים, וכן הצטברות של חום גבוה שלא יכול להשתחרר מתוך מבנה סגור אל החלל החיצוני.

על מנת להתמודד עם מצבי סיכון, עשן וטמפרטורות לוהטות פותחו בשנים האחרונות מערכות מתוחכמות שתכליתן המרכזית היא אחת – לאפשר שחרור עשן ועודפי חום בזמן של שריפה אל החלל החיצוני שמחוץ למבנה. מערכות כאלה יכולות להיות בעלות משמעות יקרה מפז בכל מקרה חירום. מערכות כאלה יכולות לאפשר פינוי יעיל של המבנה וכן מאפשרות זמן נוסף לכוחות ההצלה לעשות את עבודתם (במקביל לפעולת האמצעים המותקנים במבנה לכיבוי שריפות).

שימוש בחוקים טבעיים

מערכות לשחרור עשן טבעי מתבססות רובן ככולן על חוקים פיזיקליים בסיסיים. החוק הידוע שעל פיו גזים חמים עולים למעלה (שכן הם קלים יותר מהאוויר) הוביל לידיעה שפתחי שחרור עשן טבעיים חייבים להימצא בנקודות מפתח גבוהות. בנוסף, ניתן להקים פתחים ייעודיים באזורים של המבנה שעל פי החישובים השונים האוויר החם והלוהט וכן העשן הרעיל צפויים להתרכז בהם בכל מקרה של שריפה או התלקחות.

התקנה של פתחים שנפתחים באופן אוטומטי, התקנה של חלונות בסביבת הגג, התקנת פתרונות כגון תריסים מיוחדים שיכולים לפעול במקרה הצורך יסייעו לפינוי עשן לוהט וחום באופן יעיל ובהתבסס על גלאים ועם שילוב של עקרונות פיזיקליים טבעיים.

מנועי סיוע איכותיים

ההתבססות על עקרונות טבעיים אינה מספקת כאשר רוצים לייעל עוד יותר את המערכות המתקדמות לשחרור עשן טבעי. משום כך, חברות מתמחות מייצרות מערכות המשלבות עקרונות טבעיים ביחד עם אלמנטים כגון מנועים חשמליים או מפוחים.

מפוחים רבי עוצמה ומנועים שמותקנים גם הם על בסיס גודלו של המבנה ועיצובו הפנימי נכנסים לפעולה ברגע שמתגלים סימנים לקיום שריפה, אש ועשן. גלאי עשן וגלאי חום מאפשרים למנועים להתחיל לפעול באופן מהיר וכך – פינוי עשן טבעי הופך למהיר עוד יותר גם במבנים גדולים.

 

1 בדצמבר 2015 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button