כללי בטיחות בהתקנת מערכות בטיחות אש

Smoke-Release-System-960×540

התקנת מערכות בטיחות אש היא אינה בהגדרה פעולה מסוכנת שמחייבת כללי בטיחות מיוחדים מעבר לכללי הבטיחות והגהות המחייבים כל אדם העוסק בעבודה טכנית. יחד עם זאת, בהתקנת מערכות מסוימות ובקונסטלציה מסוימת, עלולים להיווצר סיכונים בטיחותיים משמעותיים שיש לקחת בחשבון ולפעול בהתאם על מנת למנוע אסון.

מהן מערכות בטיחות אש?

לפני שנדבר על כללי הבטיחות, הבה נתחיל במערכות עצמן. מערכות בטיחות אש הן מערכות המיועדות להתמודד עם מצב של פריצת שריפה במבנה. מערכות אלה מתחילות במטף אבקה שניתן להציב במיקומים אסטרטגיים ברחבי המבנה, דרך גלאי עשן, זרנוק ועמדת כיבוי (דליי חול ומחבטים) וכלה במערכת ספרינקלרים לכיבוי אוטומטי ומיידי של אש. במבט ראשון, אפשר להעריך למשל שאין שום כלל בטיחות מיוחד שצריך לעמוד בו כאשר מניחים מטף אבקה בשטח המבנה, אלא שכשחושבים על זה יותר לעומק, בהחלט יש כללים שיכולים להיות רלוונטיים גם למקרה הפשוט הזה של התקנת מערכות בטיחות אש.

סיכונים שיכולים לנבוע מהתקנת מערכות כיבוי אש

מטף אבקה פשוט שמונח ליד רדיאטור של הסקה בבניין יכול לייצר סיכון משמעותי לדיירי הבניין. מטף אבקה שמונח בגובה הרגליים בתוך מעלית יכול לייצר סיכון משמעותי לנוסעי המעלית. ובכל זאת, כללי בטיחות בהתקנת מערכות בטיחות אש מקבלים משנה חשיבות כאשר מתקינים למשל גלאי עשן ואש תוך התחברות למערכת החשמל הקיימת, או כאשר מתקינים מערכת ספרינקלרים בגובה רב באופן שחושף את המתקין הן לנפילה בתוך חדר המבנה והן לנפילה החוצה מהמבנה. בהיבט זה, כללי הבטיחות שחלים הם כללי בטיחות לעבודה בגובה ועל אף שלא מדובר בעבודה קלאסית בגובה, כאשר היא נעשית בגובה רב כללים אלה חלים גם עליה ועליהם חשוב מאוד להקפיד, ולכן חשוב לוודא כי כל העבודה עברו הדרכות עבודה בגובה על ידי מדריך עבודה בגובה מוסמך.

גם בהתקנת זרנוק מים עלולים להתעורר סיכונים ובכלל זה סיכון של פיצוץ צנרת בגלל לחץ מים מוגבר המיועד לזרנוק. סיכונים משמעותיים יותר קיימים במערכות בטיחות אש המותקנות מחוץ למבנה על חלקו החיצוני, למשל מנוף חילוץ המותקן על גבי המעטפת החיצונית של המבנה בכמה קומות לאורך הבניין. גם במקרה זה מדובר בעבודה קלאסית שכפופה לכללי הבטיחות בגובה וכך צריך להתייחס אליה.

בעבודה עם מערכות בטיחות אש אנו מכוונים את עצמנו לבטיחות שאותה אנו רוצים להשיג באמצעות אותן מערכות, אלא שגם בתהליך ההתקנה של המערכות יכולים להתעורר סיכונים שיכולים בהחלט להציב בסכנה את חייהם של העוסקים במלאכה. על כן, בהתאם לסוג המערכות המותקנות ובהתאם לתנאים בהם הן מותקנות, חשוב מאוד לבחון את כללי הבטיחות הרלוונטיים ולפעול על פיהם. גורם מקצועי המתמחה בתחום של בטיחות בעבודה בכלל ובטיחות בעבודה בגובה בפרט, יכולים לסייע לכם בהכרת הסיכונים, בלימוד כללי הבטיחות הנדרשים ובהטמעתם בעבודת העוסקים במלאכה באופן שימנע אסון לא הכרחי.

23 בספטמבר 2019 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button