כיצד להתנהג בשעת שריפה?

fire-building

כל שריפה מסוכנת ועלולה לגרום לאסון כבד כמו מוות ונזקי רכוש. כאשר מגלים שריפה, אין לאבד עשתונות, אלא יש לפעול בהתאם להמלצות של הרשות הארצית לכבאות ולהצלה. חשוב להגיב מהר ונכון בעת גילוי שריפה, בין אם השריפה פורצת בדירה, בבניין מגורים או משרדים, במבנה מסחרי או בחצר. כאשר מגלים שריפה במבנה, יש להזעיק באופן מיידי את מכבי האש במקביל לניסיונות לכיבוי האש והשריפה באמצעות ציוד הקיים בדירה או במבנה.

מה לעשות כאשר מגלים שריפה?  

בעת פריצת שריפה בדירה או בבית פרטי, מהירות התגובה הינה קריטית ויכולה להציל חיים ורכוש יקר. אם השריפה פורצת בגלל מכשיר חשמלי בבית, יש לנתק במהירות את זרם החשמל לדירה ואין לנסות לנתק את המכשיר עצמו מהחשמל. אם יש בדירה ישנם מטפים לכיבוי אש, מומלץ לנסות לדכא באמצעותם את האש ולהשתלט עליה.

בעת פריצת שריפה בגלל סיר או מחבת שהתלקחו על הכיריים, יש לסגור במהירות את ברז הגז הראשי לדירה, ולאחר מכן לנסות לדכא את האש בעזרת מכסה או כיסוי אחר, או באמצעות מטפה. אין לנסות להשתלט על האש באמצעות שפיכת מים, מאחר שעלולים לגרום לאש להתפשט במהירות לאזורים נוספים ומסתכנים גם בכוויות. במקביל, יש להזעיק את מכבי האש בטלפון שמספרו 102.

אם מתקשים להשתלט על האש, יש לנוס מהמקום במהירות ויש לעשות כך גם אם מגלים שריפה בדירה או במבנה, ומתפשט עשן רב. כדאי לדעת כי על פי תקנות כיבוי אש יש בכל מבנה מגורים, במבני מסחר ובמפעלים ציוד כיבוי אש, ולרוב יש אדם אחראי שתפקידו לנסות להשתלט על האש עד להגעת כוחות הכיבוי וההצלה.

אם האש פורצת בדירה הממוקמת בקומה גבוהה ולא ניתן להיחלץ מהמקום בגלל האש, יש לרכז את בני המשפחה יחדיו, לפתוח חלון ולהיות קרובים ככל הניתן לאוויר צח. אין לנסות להימלט מהחלון באופן עצמאי, אלא להזעיק את שירותי הכבאות, לדווח לנציג היכן אתם ממוקמים ולהמתין לחילוץ.

לאחר החילוץ אין לחזור למבנה, ויש להישמע להוראות מכבי האש שהגיעו למקום. חשוב לדווח להם אם יודעים על דיירים נוספים שנותרו לכודים במבנה.

גם העשן מסוכן ביותר

בשעת שריפה מתפזר עשן סמיך ורעיל המהווה סכנה מוחשית לחייכם. אם ניתן להשתלט על האש לבד עד להגעת כוחות כיבוי אש שהזמנתם, יש לעשות זאת באמצעות מטפים או ציוד כיבוי אש אחר שזמין עבורכם. אם ניתן להימלט והדרך אינה חסומה יש לבצע זאת במהירות, אך להימנע משימוש במעלית. חשוב ללכת שפופים, משום שהעשן עולה למעלה.

21 בדצמבר 2016 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button