כיבוי אש ומניעת דליקות

fire-system

על פי החוק, מבנים המשמשים לתכלית ציבורית וכן מבנים עסקיים וכאלה שבהם יש התקהלות של אנשים מחייבים התקנה של אמצעים שונים לכיבוי אש ולמניעת דליקות. למעשה, רבים הולכים צעד קדימה ובוחרים להתקין אמצעים מתאימים גם מעבר לדרישות החוק.
העובדה שנקיטת אמצעים מתאימים מסייעת להקטין את הנזקים של השריפה, לעיתים למנוע אותה ועל פי רוב גם להציל חיים ראויה להדגשה מיוחדת. בשורות הבאות נראה אילו אמצעים כדאי ומומלץ להתקין, לטובת הבטיחות.

מטפי כיבוי

אחד האמצעים המסורתיים היעילים והטובים ביותר, הן לבית והן לסביבה עסקית הוא מטף הכיבוי. ניתן למצוא סוגים שונים של מטפים, אשר מסוגלים להתמודד עם אש ולמנוע את התפשטות הלהבת במענה ממוקד.
בין האפשרויות המובילות:

  • מטפי אבקה קטנים, נוחים לטלטול. מוצרים אלה עמידים ביותר ונוחים להעברה ממקום למקום. טובים לבתים, לחנויות ולכל מקום.
  • מטפי גז, בעלי יעילות מצוינת לכיבוי כל סוגי השריפות.
  • מטפי אבקה גדולים, עם התקן של גלגלים לניידות נוחה. קיימים מטפים כאלה במשקלים של עד עשרות קילוגרמים.

צינורות, גלגלונים וספרינקלרים

במבנים מסוימים לא ניתן להסתפק במטפים. על פי הוראות כיבוי אש יש צורך לדאוג לאמצעים נוספים ובהם גם צינורות וגלגלונים. צינורות (זרנוקים) מקצועיים צריכים לספק זרימת מים בעוצמה מספקת ולהיות עמידים בפני קריעה או פיצוץ.
התקנים חשובים בהקשר זה הם גלגלונים המוצבים במבני ציבור, במוסדות לימוד ובבנייני מגורים או משרדים. זהו מתקן מיוחד שעליו מורכב צינור רב עוצמה. המתקן מאפשר פריסה נוחה של הצינור, להפעלה מהירה.
אמצעי נוסף לכיבוי באמצעות מים, שאינו מצריך שימוש בצינור נקרא מערכת ספרינקלרים. אמצעי זה מורכב למעשה ממתזים אשר מורכבים על גבי צינורות מים. המערכת מוכנה להפעלה מידית, בכל עת, כאשר מורגשת עליה בטמפרטורה או כאשר מתגלות להבות אש. מערכת כזאת יעילה לכיבוי ללא מגע יד אדם, ומניעת התפשטות השריפה.

מתקני התראה וגילוי

במסגרת המלחמה באש קיימת חשיבות לא רק לאמצעי כיבוי אלא גם לאמצעי התראה וגילוי. גילוי אש מוקדם יכול לאפשר הפעלה איכותית יותר של מטפים וכמובן גם פינוי של ציבור אנשים גדול, מוקדם ככל האפשר.
בין מתקני ההתראה ניתן למצוא:

  • רכזות שמבצעות גילוי וגם פעולות של כיבוי. במערכת יש גלאים משוכללים ולוח בקרה נוח ולעיתים גם אמצעים נוספים.
  • גלאי עשן – אלו אמצעים פשוטים ויעילים שניתן להתקין בבית או בעסק, לכיסוי שטחים מצומצמים במחיר נוח.
  • מערכות התראה וכיבוי ייעודיות לחדרי חשמל – פועלות באמצעות פיזור גז אירוסול.
4 בדצמבר 2014 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button