איך לתחזק נכון מטפי כיבוי אש?

Fire-extinguisher-960×540

מטפי כיבוי אש ממלאים כמה מהתפקידים החשובים ביותר: התמודדות מוצלחת עם שריפה שפורצת, מניעת פגיעה בנפש או ברכוש והצלת חיים. יש להציבם במקום שאליו יש גישה במקרה חירום. אין ספק כי כאשר מצטיידים במטפים, עושים צעד משמעותי לעבר שיפור בטיחות השהות במבנה. חשוב להדגיש שיש צורך בתחזוקה נכונה של המטפים, המחויבת לפי חוק.

בדיקה שנתית של המטפים

התקנות הרלוונטיות לגבי מטפים מנוסחות בתקן הישראלי 129, חלק 1 – מטפים מטלטלים: תחזוקה. הדגש העיקרי בתקן הוא על ביצוע פעולות תחזוקה, בעיקר על ידי בעלי מקצוע (תחזוקאי ומבקר שנתי, שיכולים להיות גם אותו גורם). את הבדיקה של המטפים נדרש על פי החוק לבצע אחת לשנה לפחות. יש מקרים בהם התדירות היא גבוהה יותר, והיא כוללת מספר פעולות הכרחיות:

  • בדיקה חזותית של המטף – לאיתור שברים, סדקים או פגמים פיזיים אחרים.
  • בחינת שעון המטף – כאשר יש חוסר באבקה או בגז (צבע לבן או אדום), יש להחליף את המטף ללא דיחוי.
  • בחינת הנגישות של המטף – מבחינת המיקום שלו, הראות שלו בלילה, השילוט אליו וכן הלאה.

במסגרת הבדיקה, ייתכן מאד שבעל המקצוע יחליט על החלפת המטף – פעולה שמתבצעת בצורה פשוטה. כאשר הבדיקה מראה כי המטף עדיין תקין לחלוטין, יעניק בעל המקצוע את האישור השנתי הנדרש, הן עבור מכבי האש והן עבור חברות ביטוח. חברות ביטוח מספקות פוליסות ביטוח לעסקים והם כוללות ביטוח עסק וגם ביטוח מבנה מקיפים שנותנים הגנה מקיפה לבעל העסק בנוסף למטף. בכל אחד מהמקרים, חשוב לוודא שהגורם אליו פונים מורשה לבצע את הבדיקות האלה.

נקודה אחרת שצריך לקחת בחשבון היא שגם למטפים יש אורך חיים מסוים. את האבקה שבמטף, בהנחה שלא נעשה בה שימוש, מחליפים אחת לשש שנים (מומלץ שלא להחליף את המטף עצמו, אלא אם חייבים לעשות זאת, בגלל העלויות הגבוהות יחסית). בדיקה הידרסוטטית מקיפה יותר עבור המיכל יש לבצע אחת לתריסר שנים.

למה חשוב לשים לב?

עם כל הכבוד לבדיקות התקופתיות הנעשות על ידי מומחים בתחום, תחזוקת המטף לעיתים אף מחייבת מעורבות של האנשים המתגוררים במבנה בו הוא ממוקם או עובדים בו. רצוי מאד שהם יסקרו את המטף בעצמם, אחת לחודש לפחות. גם אם הם אינם מומחים בתחום, הם יוכלו להבחין האם שעון המטף מעיד על דבר מה שאינו כשורה, למשל. מטף אינו משחק ילדים, כך שכל חשד לכך שמשהו במטף אינו תקין, מצריך פנייה מיידית לחברה שסיפקה אותו או לגורם אחר בתחום של גילוי אש וכיבויה.

30 במרץ 2016 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button