טופס 4 כיבוי אש

tofes-4

כאשר מבצעים בניה של מבנה, לרבות בית צמוד קרקע או כל מבנה אחר המיועד למגורים או למטרות אחרות, חייבת הבניה להתבצע בכפוף למתן אישורים שונים. האישורים חייבים לכלול היתר מבחינת אמצעי כיבוי אש. בשלב הראשון יש להגיש בקשה לקבלת היתר בניה בכפוף להתקנת אמצעי כיבוי. בשלב הסופי, של קבלת טופס 4 (טופס אכלוס), מבצעים בדיקה מקצועית שאכן קיימים כל האמצעים הנדרשים לבטיחות אש, ושהם פועלים כראוי.
בשורות הבאות נסביר על השלבים השונים בדרך לקבלת טופס 4 בהקשר של אמצעי כיבוי אש. נציין כהערת אגב שאנו לא מכסים כאן סעיפים אחרים הנדרשים גם הם לקבלת טופס האכלוס המיוחל.

תחילת הדרך

קבלה האישור שמאפשר אכלוסו של מבנה מחייב התקנת אמצעים שונים של כיבוי אש. האמצעים השונים צריכים להיות מותאמים לסוג המבנה ולתכליתו. ראוי לציין שכל מי שעוסק בבנייה וכל מי שכבר ביקש בקשה להיתר בניה כבר אמור לדעת אילו אמצעים נדרשים מבחינת כיבוי אש.
היתר הבניה, שהוא השלב הראשון בתהליך מתקבל במידה וכבר נמסר המפרט שמציין אילו אמצעי כיבוי יותקנו על פי חוות דעת מקצועית. למען הסר ספק, היתר הבניה יתקבל רק בכפוף להסכמת שירותי הכבאות.

מתקרבים לקו הגמר

כאמור, אמצעי כיבוי האש הנדרשים נקבעים בדרך כלל בסמוך לקבלת היתר הבניה. מכיוון שכך, ברור שקבלת טופס אישור האכלוס נועד לוודא שכן כל האמצעים הדרושים הותקנו ונמצאים במצב תקין. ישנם מקרים שבהם מבצעים ביקורת במהלך הבניה וזאת על מנת לוודא שכל האמצעים הנדרשים אכן מקבלים את תשומת הלב הראויה.
למרות שכל מבנה נבדק לגופו, נציין שככל שמדובר על מבנה גבוה יותר, כך נדרשים אמצעים מחמירים יותר לכיבוי אש. כאשר מדובר על בניין נמוך מ-13 מטרים אפשר לרוב להסתפק בברז כיבוי פלוס גלגלון בכל קומה. במבנים גבוהים יותר נדרשים גם פיר ייעודי ולעיתים גם יותר מחדר מדרגות אחד.

קבלת האישור

קבלת טופס 4 בסופו של התהליך מסמלת את העובדה שהמבנה בטוח מבחינת כיבוי אש. יש לציין שכדי לקבל את הטופס המיוחל יש לעבור בהצלחה ביקורת שנעשית על ידי גורם מקצועי. הגורם המקצועי יהיה על פי רוב מפקח מניעת דליקות.
במידה והמפקח נותן את אישורו ניתן היתר ביניים שעדיין לא מאפשר אכלוס של ממש. היתר זה מאפשר את חיבור המבנה לחשמל. לאחר שלב זה נעשית בדיקת מערכות סופית ורק במידה והכל פועל כנדרש, לרבות מערכות הכיבוי וגילוי האש, ניתן לברך על המוגמר ולקבל את טופס האכלוס המבוקש.

16 בדצמבר 2014 / מידע מקצועי

Share the Post

Call Now Button